MEET THE (WEB)STORE ; GOOD & MOJO
Kennen jullie dit fantastische merk al, ‘Good & Mojo’? Helemaal van nu, want het is super duurzaam en ook nog eens onwijs mooi. Voor mijn rubriek ‘Meet the (web)store’ ging ik een samenwerking met ze aan en gaf ik hun producten een prachtige plaats in mijn interieur.
Good & Mojo is het eerste duurzame verlichtingslabel in de interieurindustrie. Ze gebruiken alleen maar duurzame producten. Alle lampen zijn gemaakt van duurzame materialen zoals: kurk, kraftpapier, houtsnippers, eco linnen en bamboe. En dat is niet alles, ook zorgen zij ervoor dat 5% van de aankoop van een lamp naar de WAKA-WAKA foundation gaat.
WakaWaka (‘helder licht’ in Swahili) streeft naar het beëindigen van de energie-armoede door ‘s werelds beste en duurzame energieoplossingen beschikbaar én betaalbaar te maken voor de 1,2 miljard mensen die hier nog geen toegang tot hebben.
Dit is ook waarom het merk mij zo aanspreekt. Duurzaamheid in de meubelbranche is voor mij de toekomst. Good & Mojo geeft het goede voorbeeld. Zij bewijzen dat je prachtige producten kunt produceren met middelen waar de wereld niet slechter van wordt. Want de lampen zijn prachtig, zo met zorg gemaakt, echt een plaatje!
Zelf vind ik het altijd erg leuk om iemand van het merk zelf aan het woord te laten. Zoo ook Good & Mojo. Ik stelde een aantal vragen om het merk beter te leren kennen.
– Wie zijn Good &Mojo?
Good & Mojo is de eerste duurzame verlichtingslabel in de interieurbranche. Een nieuw label waarin sociaal ondernemerschap en het gebruik van duurzame producten centraal staat.
– Hoe is het idee voor Good and Mojo ontstaan?
Via It’s about RoMi” doneren we al sinds het begin van 1993 aan een goed doel. Ook introduceren we sinds 2012 elk jaar een lamp van duurzaam materiaal. Maar het was moeilijk om al onze nieuwe ideeën bij ‘It’s about RoMi’ uit te voeren. Daarom hebben we ervoor gekozen om een nieuw label op te zetten waarbij we alles in één keer goed konden doen. Tijdens het ontwikkelingsproces zijn wij in contact gekomen met de Nederlandse stichting WakaWaka, die wereldwijd lampen op zonne-energie doneren aan mensen zonder licht of in crisis gebieden. Wij vonden het zo’n inspirerend verhaal. En de link schoot ons gelijk te binnen: Licht geven aan anderen door onze verlichting! Zo is onze titel “Buy Light, Give Light” gekomen: voor elke lamp die wij verkopen, doneren wij 5% aan de WakaWaka stichting.
– Hoe is de naam Good & Mojo ontstaan?
‘Good’ is vrij vanzelfsprekend: hoe kun je het als mens goed doen. Goed doen aan het milieu en aan andere mensen. Onze boodschap is eigenlijk dat je niet een groot bedrijf hoeft te hebben, of een super groot netwerk. Goed doen begint in je eigen omgeving. Wat je kun doen om het toch iets beter te maken voor mensen en het milieu, vanuit je eigen schaal.
‘Mojo’ is een woord dat wij sinds een aantal jaren gebruiken. Als wij op beurzen staan, hebben wij het altijd over de ‘Mojo’ Het gaat niet per se over omzet en cijfers. Voor ons is de ‘vibe’ belangrijker dan de cijfers. Als je jezelf in een goed ‘mojo’ zet, kun je alleen succesvol worden!
– Waar staat Good & Mojo voor?
Ons eerste doel is dat consumenten onze lampen gaaf vinden. De koper hoeft niet per se milieubewust bezig te zijn. Het gaat om het product: praktisch, mooi en sfeervol. Ze ontdekken vaak pas daarna dat het van duurzame materialen gemaakt is en dat dankzij hun aankoop families ‘licht krijgen.’ Als bedrijf zorgen wij dat onze impact op deze aarde meer positief dan negatief is. Zo vinden wij dat iedereen zo in actie moet komen. Het overlapt een beetje wat wij net hebben gezegd. Wij zetten onze zinnen binnen onze branche op het gebied van duurzaamheid met daaraan gekoppeld een goed doel. Wij willen een voorbeeld zijn voor onze branche. En wij zien ook al veranderingen in die branche, zoals webwinkels die licht beschadigde items niet naar de leverancier terugsturen of weggooien maar gewoon repareren of/en met een korting verkopen! Zo moet het in feite gaan. “No non-sense en back to sustainability!”
– Wat maakt jullie product zo bijzonder?
Wij gebruiken alleen maar duurzame materialen voor onze lampen. Bij het ontwerpen van de lampen hebben we gekeken welke duurzame materialen er voorhanden zijn. Denk aan bamboe, papierpulp, lavasteen, kurk, ecologisch linnen etc. Het is lastig, omdat veel leveranciers nog nooit een lamp hebben gemaakt van duurzaam materiaal.
Zo produceren wij bijvoorbeeld ook lampen van papierpulp. Dit materiaal wordt gebruikt om eierdozen van te maken. Uiteraard hadden we hoge eisen op het gebied van kwaliteit en ontwerp. Dat was nog best een uitdaging – om in dezelfde fabriek, met dezelfde materialen van verpakkingen voor eieren naar kwalitatief hoogwaardige lampen te gaan. Het is gelukt! Wij hebben ook een Design Plus Award gewonnen voor het ethische design van onze Yellowstone lamp.
– Kun je jullie product omschrijven aan de hand van 5 kernwoorden?
Duurzaam, gaaf, sociaal, stoer én sfeervol.
– Hebben jullie nog leuke nieuwtjes betreft het aankomende halfjaar? Een nieuwe lijn, producten, etc.?
Nu na zo’n anderhalf jaar in de running, hebben wij net een complete nieuwe collectie op de markt neer gezet. De collectie is verdubbeld, met zoveel hang- als tafel- en vloerlampen.
Wij hebben in deze collectie de focus op rotan gezet maar ook op gave materialen, zoals Abaca, vergelijkbaar met de banaanplant, die eigenlijk sinds eeuwen wordt gebruikt om touw te maken. Lavasteen, naturecast, een materiaal die door één van onze leveranciers ontwikkeld is, alleen van “agri-forest waste” en ook hergebruikte autobanden!
– Hoe stellen jullie je collecties samen?
Wij zijn daar eigenlijk constant mee bezig. Ons design- en creatief team reizen vaak en worden geïnspireerd door het recycling proces in andere landen, zeker in ontwikkelingslanden waar alles hergebruikt wordt en niks wordt weggegooid.
Wij zijn altijd aan het zoeken naar nieuwe materialen en door onze ervaring in de accessoire wereld, proberen wij een twist te geven aan het lampen ontwikkelingsproces. Door ons verkoopteam krijgen wij ook vaak feedback van de behoeften van onze klanten.
Het is dus vooral veel (na)zoeken, controleren en scherp selecteren. Van 30 samples/ideeën komen er misschien 3 modellen eruit! Een uitdaging dus. Echter, duurzaamheid brengt ons zoveel inspiratie en leuke gesprekken met onze leveranciers dat wij dit lange proces fantastisch vinden!
Zijn jullie al om? Nog niet? Dan laat ik jullie snel mijn aangeschafte lampen zien waar ik zo onwijs blij mee ben. Ik ging voor een sta lamp met witte kap, een hanglamp én een tafellamp.
Artikelen inclusief link:
GOOD&MOJO – Kilimanjaro – Vloerlamp – Wit
GOOD&MOJO – Sagano – Hanglamp – Globe
GOOD&MOJO – Table lamp Galapagos volcano rock h.13×10,5cm anthracite, S
Deze prachtige verlichting wil jij toch ook in je woning? Klik hier voor de collectie en verkooppunten!
https://www.goodandmojo.nl/selling-points